1 Nisan 2008 Salı

Kasîde-i Hicviye-i “Beş Yüz On Bir” Çelebi


Kürsiden ahkâm keser hep zâhid-i kapkâre yûh

Zî-taraf bî-adl olan ol hükm ü bed kârâre yûh

Mâsivâdan eylemez pâk gönlüni ol serseri

Kalbi kâre rûhi kâra rûyi kapkâre yûh

“Beş Yüz On Bir” dir adı âdî mi âdî bir kadı

Şeddâd-ı Âdî midir yok adli olmazlâre yûh

Ol melâik hâcesidir yok tevâzû zerresi

Pâre-i âteş şerâre pâre-i eşrâre yûh

Kalmaz âhı kimsenin yerlerde zâlim hâzer it

Âlem-i kalb âh ile her gün ider bin pâre yûh

Dem urur her dem dürüstlükten dipi çay demleyen

Sahtekârdır “Beş Yüz On Bir” kere pis dîdâre yûh

Menfaat her an kapında menfaat çün dilenir

Yok tufeylî sen gibi deryûze-yi zarzâre yûh

İlm-i tencimden çıkıp dâim bakarlar hâceye

Gâliba öküz didiler itdiler eşkâre yûh

Yok imiş İskender-i İstanbul’dan farkları

Gösterir âyînesi hâsid ider âsâre yûh

Ders geçme ârzusiyle ölürsem dôstlar

Hep dürün defterlerün den hâce-i bî-âre yûh

Zirve-i benlikde dâim parmak ucunda durur

Ferhâd-ı Şîrin bile âşamaz ol kühsâre yûh

Hiç kıraat itmeye muhtaç değül allâmedür

Yazdığı kâri’ sıkar ol bôyasız dîvâre yûh

Derdi her dem derdiniz derman bulur siz den bana

Der demez densiz denî der dersde ol ikrâre yûh

Ol sipihri bilmiyor kâfir olur sen söyleme

Tâl’i olsaydı ger etmezdim ol inkâre yûh

Gördi istikbâli Behram gûr’a atdı kendini

Son sözü zuhreyleyince söyleyin kör hâre yûh

Yümn-i hicvinden güher oldu ZEBÂNÎ sözleri

Menfaat bitince dönen mâre riyâkâre yûh

1997





Not:Bu hicviyenin yazılış sebebini yazmak istemiyorum.Sözleri anlayabilen yazılış sebebini anlayabilir.Fuzûlî'nin SU KASÎDESİ'ne nazire olarak "YÛH" kasidesi yazdım.32 beyit olacaktı.Ama canımı sıkan kişiye karşı çok öfkelenmitim.Öfkemizi biz şiirle dile getiriyoruz.Asla bir kötülük yapmak aklımıza gelmez.Kasîdenin devamını yazmak için düşünürken sabahın erken saatlerinde kimselerin sokaklarda olmadığı bir vakitte birisi bana :"Affedici olmalıyız!" dedi.Bu sözleri artık bu kasideyi bırakmak için bir öğüt olarak algıladım...Bu kadar...Bu arada neden "Beş Yüz On Bir" ? Hicviyeyi yazdığım kişinin adının ebced hesabıyla karşılığı "Beş Yüz On Bir" ediyor...

1 yorum:

Kemal dedi ki...

Birçoğu kısmını çözemedim hocam.
Çözebildiğim kadarıyla beğendim.
Ayrıca ebced ile 511 ediyor ama ismi çıkartamadım bir türlü :)
Sizi kızdırıp üzdüyse yuh denilmeyi haketmiştir.
Selametle.